Elmúlt periódusok ismerete
Az egyik legfontosabb kontrolling kérdés, hogy ismerjük-e partnereink, termékcsoportjaink, vagy akár termékeink tekintetében, hogy az elmúlt időszakokban milyen változásokon mentek át… Figyelnünk kell a legnagyobb értékben növekvő partnerekre, az értékesítések során emelkedő tendenciát mutató termékekre és csoportokra, mindemellett ugyanúgy, a veszteség irányába tartó cikkekre is.
Tudnunk kell látni, hogy melyik elem milyen arányban, milyen forintosított értéken vagy mennyiségben változik, hiszen a változások figyelése a siker egyik alapja – így tudunk rugalmasan alkalmazkodni a piaci igényekhez.
A grafikonon több partner 3 hónapra visszatekintő értékesítési forgalma látható.
Tervezzünk, hogy ellenőrizhessünk
Ahhoz, hogy folyamatosan figyelhessük cégünk fejlődését, terveznünk kell folyamatainkat. Az értékesítések tervezésénél vagy saját modellt alkalmazva, vagy pedig a meglévő, előző év vagy évek adatait figyelembe véve végezhető el a tervezés, amelynek fontos részlete, hogy ha szükséges, akkor változtathassunk rajta, hiszen az élet mást is produkálhat, mint amit előre elgondolunk.
Az összehasonlítás fontos feladata a kontrolling tevékenységnek, a mérhető mutatószámok sokat segítenek a döntések helyes meghozatalában.
A grafikonon egy cikkcsoport tagjainak tervezése látható, a tavalyi forgalomhoz mért adatok alapján, kiegyenlített algoritmussal.