Mikor kell és tilos rendelni?
Analíziseink segítségével ellenőrizhető, hogy a beszerzés mennyire végzi pontosan munkáját: figyelembe veszi-e a termékek már meglévő készletét, összehasonlítja-e azt a meglévő rendelésekkel, illetve az értékesítés vagy termelésben történő felhasználás folyamatos ütemével.
Ezeknek az információknak a segítségével elkerülhető a túlkészletezés, valamint nem invesztál felesleges pénzeket a cég olyan beszerzésekbe, amelyeknek nincs értelme, vagy nem igazolt a szükségességük. Tudjuk, hogy minden cégnél vannak ilyen termékek, de vajon mennyi időbe telik megtalálni ezeket?
A grafikonon az látszik, hogy egy már eddig is nagy készletekkel rendelkező termék esetében augusztus és szeptember hónapban is történt beszerzés, amit semmi sem indokol, hiszen a készletek elegendőek lettek volna minden igény kielégítéséhez.
A magas készletfedezet sokba kerül
Ahhoz, hogy a beszerzési és készletezési stratégiánk optimális legyen, meg kell határoznunk az egyes termékekre vagy termékcsoportokra vonatkozó készletfedezeti időket, azaz azt az időtartamot, amennyit a gyártásban történő felhasználás vagy az értékesítés átlagos volumene által diktált értékek alapján a terméknek készleten szabad töltenie.
Ezek megnövekedése elfekvő készleteket fog eredményezni, illetve ezek figyelésével elkerülhetjük a halott készletek problémáját, valamint az azokkal járó veszteséget. Egy jól működő termelő cég esetén a termékek zömének néhány hetes, vagy maximum egy-két hónapos készletfedezeti idővel szabad rendelkeznie, főleg a nagy értékű termékek tekintetében. Értékesítések során sem szabad ezt az értéket sokkal feljebb engedni és elengedhetetlen a folyamatos kontroll az értékek felett.
Partnerünk tudatosan megtalált termékei esetében az átlagos készletfedezeti idő 80 hónap, azaz több mint 7 évre elegendő készletet kötött le ezeknél a termékeknél.
Pozicionáljuk a beszerzés feladatait
A termékek értékesítésben elfoglalt pozíciójának meghatározása nagyon fontos a beszerzés feladatainak kiosztása szempontjából. A másik fontos mutatószám a cikkek esetében azok igényfolyamatossága, azaz annak mérése, hogy periódusonként mennyire egyenletes a termék fogyása, akár gyártásban történő felhasználásról, akár értékesítési trendről beszélünk.
Ezek kombinációjának segítségével olyan szegmensek jönnek létre, amelyek meghatározzák a beszerzési stratégiánk kialakítását és óriási segítséget nyújtanak abban, hogy a beszerzésért felelős személyek a legoptimálisabban végezhessék munkájukat.
Az ábrán az értékesítés szerinti osztályozás, valamint az igényfolyamatosságnak megfelelő besorolás során létrejött szegmentálás grafikonja látható.