A beszállítási idő értéke és fontossága
Nagy előrelépést jelenthet a cégben, ha megtaláljuk azokat a termékeket, amelyek beszerzése gyors és egyszerű, amiből nem kell hatalmas készleteket felhalmoznunk, hiszen gyorsan beszerezhető, ezáltal a beszállító partner viseli ennek kockázatait.
A másik pólus megtalálása is fontos, hiszen sem a termelés nem állhat le és nem akarjuk kockáztatni, hogy vevőink számára nyújtott kiszolgálási fokunk csorbát szenvedjen. Mindkét típusra más-más beszerzési stratégiát kell alkalmazni és fontos, hogy tisztában legyünk azzal, hogy mely termékeink esnek melyik kategóriába.
A képen egy olyan cikk látható, amelynek beszerzési és értékesítési vonala szinte lefedi egymást, azaz gyorsan, az igényeknek megfelelően beszerezhető termékről van szó, mégis, ehhez képest hatalmas készletmennyiséggel. Ilyen esetekben az ingadozás mértékétől valamivel nagyobb biztonsági készletet elég tartani.
Mérjük a beszállítókat
Fontos tudnunk, hogy beszállítóink milyen teljesítménnyel rendelkeznek, mennyire bízhatunk meg teljesítményükben, mennyire tudják teljesíteni az általunk felállított követelményeket. Több szempont szerint is osztályozhatjuk őket, egyik legfontosabb, hogy a megrendelt árut leszállítják-e akkor, amikor a gyártásban vagy értékesítési folyamatban arra szükségünk van.
További fontos szempont a leszállított termékek minőségi vagy mennyiségi hiányossága, a termék árának megfelelősége, illetve természetesen a szubjektív tapasztalatunk is az adott beszállítót illetően. Mindezeket figyelembe véve rangsorolhatjuk őket, és pozíciójuktól függően motiválhatjuk vagy elmarasztalhatjuk ezeket a partnereket.
A grafikonon több termék és azok beszállítóinak együttes vizsgálata utáni értékek láthatók, melyek mutatják a beszállítások pontosságát, valamint a korábbi beszállítások és a késve érkezetteket is.
Értékviszonyok analízise
Fontos tudnunk, hogy akár beszerzés, értékesítés vagy készletezés szempontjából vizsgáljuk adatainkat, meg tudjuk találni azokat az elemeket – legyen szó termékről, partnerről vagy akár földrajzi területről – amelyek vizsgálata fontosabb a többi elem analízisénél.
Az eloszlások vizsgálatával arra a körre tudunk koncentrálni amelyek számunkra a legfontosabbak, illetve le tudjuk válogatni azokat az elemeket, amelyeknél más típusú döntéseket kell meghoznunk. Mindig egy a lényeg: döntéshozás előtt tudnunk kell, hogy melyek azok az elemek, amelyekre a legnagyobb hatással lesz a döntésünk, illetve ismernünk kell azokat, amelyek a legnagyobb mértékben kell, hogy befolyásolják döntéseinket.
A grafikonon egy cég értékesítési eloszlása látszik a partnerek tekintetében: látható például, hogy a partnereknek mindössze valamivel több mint 10%-a adja a teljes értékesítési forgalom 75%-át. Az is leszűrhető, hogy a partnerek több mint fele a lapos tetőn van, azaz az értékesítési forgalom alig néhány százalékát teszik ki.